Projectbeschrijving Kinderboekenfestijn

Het project

Het project Kinderboekenfestijn is een laagdrempelig familie evenement op het gebied van kinderliteratuur en kindercultuur. Voorheen heette het de Kinderboekenmarkt en het maakt nu onder de naam Kinderboekenfestijn en een nieuwe stichting een doorstart. Het thema van dit jaar van de landelijke Kinderboekenweek (georganiseerd door het CPNB) wisselt ieder jaar en komt terug in de inrichting. Voor (groot)ouders is het Kinderboekenfestijn een goede aanleiding om samen met de (klein)kinderen op stap te gaan. Bekend en aankomend talent onder schrijvers en illustratoren vond een podium en de kinderen zien en spreken hen graag.

Het Kinderboekenfestijn is gratis toegankelijk en een landelijk bekend jaarlijks publieksevenement rond kinderliteratuur en kindercultuur voor kinderen van alle leeftijden (van peuter tot en met jong volwassene) en hun familie. Sinds jaar en dag vormde de Kinderboekenmarkt de Haagse afsluiting van de landelijke Kinderboekenweek, het Kinderboekenfestijn zet deze traditie voort in de Centrale Bibliotheek.

CPB: Nederlanders lezen minder

Nederlanders lezen fors minder in hun vrije tijd dan tien jaar geleden, blijkt uit het rapport Leestijd Lezen in Nederland. Tussen 2006 en 2016 was de daling in lezers het sterkst onder jongvolwassenen (van 87% naar 49%) en onder tieners (van 65% naar 40%). Tussen 2006 en 2011 daalde het aandeel lezers onder laag- en middelbaar opgeleiden, maar niet onder hoogopgeleiden. In 2019 geldt dan ook: hoe hoger het opleidingsniveau, des te hoger het aandeel lezers.

Lezen is nodig om mee te komen in de samenleving

De daling in lezers is een zorgelijke ontwikkeling. Merel Heimens Visser, directeur van Stichting Lezen & Schrijven, licht toe: “Lezen is essentieel voor je taalontwikkeling. Hoe meer je leest, hoe beter je er in wordt. Als je niet goed kunt lezen, is het heel moeilijk om nog mee te doen in de samenleving. Een recept lezen, je geldzaken regelen, met het openbaar vervoer reizen of de dokter begrijpen: overal heb je taal voor nodig.”

Om het tij te keren moet je investeren in taal en leesbevordering: van de voorschool tot de universiteit. Daarnaast is het voor volwassenen van belang dat ze een leven lang kunnen leren. Wachtlijsten voor taalcursussen moeten opgelost worden. Iedereen moet dicht in de buurt alsnog kunnen leren lezen en schrijven. Er is structurele aandacht nodig voor taal: thuis, op school, bij bedrijven en in gemeentes (Bron: Stichting Lezen & schrijven).

Doel

Doel van het Kinderboekenfestijn is een brede invulling te geven aan het programma om de diversiteit in de Nederlandse kinderliteratuur aan bod te laten komen. Beginnende lezers, boekenverslinders, voorlezers, voor elke leeftijd is literatuur te vinden in de verzameling van boek- en leesorganisaties en kinderen krijgen de gelegenheid in hun interesse voor boeken door te groeien. Zowel fictie als non fictie komen aan bod. Kinderen kunnen schrijvers gemakkelijk aanspreken en illustratoren laten zien hoe je je fantasie beeldend om kunt zetten. De hele dag kunnen kinderen aan activiteiten deelnemen, illustratoren aan het werk zien en optredens van auteurs bijwonen. Schrijvers lezen voor uit eigen werk. Theater Kaboem! is er met een voorstelling voor de kleintjes. Muziek- en dans optredens door kinderen zelf wisselen de boekprogramma’s af. De hele dag doorlopend zijn er workshops.

Bezoekersaantallen

Wij verwachten, op basis van de ervaring van 2016, ongeveer 3000 bezoekers en een verdere uitbreiding van dit aantal gedurende de dag. Dit jaar is de indeling van het gebouw verder aangepast aan een groter aantal bezoekers. De RIVM maatregelen worden vanzelfsprekend in acht genomen. Een QR check bij de entree is voor volwassenen verplicht.

Clubhuis de Mussen

Dit oude en gerenommeerde clubhuis in de Schilderswijk timmert erg aan de weg. In het pand staan minibiebs waar kinderen gratis boeken uit kunnen pakken. Er is een talentenschool die talent alle ruimte biedt. De kinderkunstschool van dit clubhuis heeft een nauwe samenwerking met het Mauritshuis. Toen we hen benaderden voor een samenwerking met de Kinderboekenmarkt 2018 reageerden ze zonder aarzeling positief. De edities krijgen een talentenpodium en een kinderkunstworkshop verzorgd door Clubhuis de Mussen.

Lezen is een feest

De kern van de kinderboekenmarkt blijft in ieder geval overeind: De ontmoeting van kinderen met hun favoriete schrijvers en illustratoren. Wat we als organisatie tot uitdrukking willen brengen is dat lezen een feest is. De hoofdpersoon neemt je mee op avontuur. In de Centrale Bibliotheek moeten deze dag dus veel feestelijke dingen te beleven zijn, muziek, zang en dans, maar ook theater (de kindertheatergroep Kaboem! besteedt speciaal aandacht aan het thema) en er is gratis fruit en limonade voor de kinderen.

PR-activiteiten in Den Haag en omstreken

Het Kinderboekenfestijn werkt aan een goede naam en is te vinden op het internet. Naarmate de datum van het festijn naderbij komt wordt meer van het programma (een groeimodus) bekend en via social media en nieuwsbrieven bekend gemaakt. Directe zichtbaarheid is altijd nodig en hierin voorziet flyerpromotie, o.a. in bibliotheken, scholen en culturele instellingen. Ook de aankleding van de Centrale Bibliotheek krijgt volop aandacht.